Repülési kiállítás hírek
Kinyit a Repüléstörténeti és Űrhajózási kiállítás

 alt

Az utolsó magyar király repülője és I. világháborús , világrekorder gép mellett repülőgép-szimulátorok láthatók 2015. április 17.- május 31. között a Petőfi Csarnok emeleti részén.

 

Az 1985. októberi nyitása óta ismert városligeti helyszínen utolsó alkalommal nyitja meg kapuit a látogatók előtt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítása.

Harminc esztendeje látható itt a gyűjtemény - a Közlekedési Múzeum főépületét „kinőtt” repülési tárlat 1985 őszén került a Petőfi Csarnok felújított, átépített épületének emeleti részére. A három évtized alatt megduplázódott a bemutatott eredeti légijárművek száma. Mindösszesen 650 db repüléssel-űrhajózással kapcsolatos tárggyal mutatjuk be a „legfiatalabb” közlekedési ágazatokat az érdeklődőknek. A földszinti részen az űrhajózási-űrkutatási tárgyaink csaknem teljes állománya is a látogatók elé került.

Eredeti repülőgépek

A több mint félszáz eredeti légijármű között megismerheti az első ipari körülmények között előállított, magyar gyártású repülőgépet. Az Aszódon gyártott Magyar Lloydhoz fűződő magassági világrekordok az 1914-ben épített biplánt nemzetközi szinten is nyilvántartott és elismert ritkasággá teszik. A gyűjtemény világhírű példánya a világ első tiszta fémépítésű közforgalmi repülőgéptípusa, a IV. Károlyt második „királypuccsa” alkalmával Magyarországra szállító „óriási fémrepülőgép” Junkers F-13-as.

Megtekinthető Kossuth-díjas repülőgép-tervezőnk, néhai id. Rubik Ernő sok évtizedes munkásságának több ismert repülőgép-típusa, a könnyű, karcsú vitorlázógépek, a Vöcsök, Lepke, Pilis és társaik. Mellettük a cseh-, lengyel, szovjet repülőgépgyártást képviselő sport-, kiképző- és munkarepülőgépek várják látogatóinkat.

 

Modellek

A magyar repüléstörténet kiemelkedő típusai nagyszerű modelljeik segítségével jelennek meg. A rákosmezei úttörők (Kvasz, Svachulay, Horváth stb.) nagy lelkesedéssel épített kísérleti gépei mellett láthatjuk az 1931-es sikeres magyar óceánrepülés „Justice for Hungary” gépét, vagy a méltatlanul mellőzött FEIRO repülőgépeket is.

 

Motorok, hajtóművek

A „hőskor” manufakturális körülményei között készített kéthengeres motorjától az 1931-es magyar óceánrepülés Lockheed Sirius gépének csillagmotorján át a Tupoljev Tu-154-es gépek gázturbinás hajtóművéig több mint két tucat különféle felépítésű, kivitelezésű és gyártmányú repülőgép-erőforrást tanulmányozhatnak. Megismerhetik a repülőgépek míves kidolgozású légcsavarjait, műszereit, érdekesebb segédberendezéseit (például a „fekete dobozt”) és a légiforgalmi irányítás eszközeit, történetét is.

 

Űrhajózás

Az űrhajózási-űrkutatási gyűjteményben sokak számára bizonyára az űrruha („szkafander”) lesz az egyik legérdekesebb kiállítási tárgy. Két igazi kuriózum a vitrinekben a Hold-por minta és egy, az űrrepülőgépek borításához használt hővédő „csempe”. A kiállított tárgyak között szerepelnek műhold-modellek és űrhajó-makettek, műszerek és eredeti Szojuz-űrhajó alkatrészek egyaránt. Itt mutatjuk be a magyar kutatók, mérnökök sikeres, nemzetközi űrprogramokban használatos berendezéseit – például a ma is használatos Pille dózismérő-kiértékelő műszert.

 

Szimulátorok

Az interaktív eszközöket kedvelők sem maradnak élmény nélkül - a vitorlázó repülőgép „csörlés-szimulátorába” bárki beülhet és egy szoktató iskolakör videó- és hanganyagával részese lehet a pipishegyi repülőtéren végrehajtott öt perces repülésnek a Rubik-féle Góbé ülésében. Hasonlóképpen „kipróbálható” a Farkas Bertalant a világűrbe juttató és épségben visszahozó Szojuz űrhajók parancsnoki egységének másolata is. Ide tartozik a „kézzel működtethető”, kipróbálható ezer lóerős csillagmotor, amely – többek között - a mai napig üzemeltetett An-2-es repülőgépeket emeli a levegőbe.

 

Egy igazi kikapcsolódó nézelődésre hívjuk a gépmadarak rajongóit!

 

Nyitva tartás: keddtől-péntekig 10-17-ig

                                      szombat-vasárnap 10-18-ig

 

 

 
Az oldal tetejéreAz oldal tetejére

Galéria