Ugrás a tartalomra

Jellegzetes vasúti vezérlőkocsi érkezett gyűjteményünkbe

Február 19-én búcsúzott el az utasforgalomtól a BDt-318-as vezérlőkocsi a Miskolc - Tiszaújváros vasútvonalon. A jármű utolsó útja után intézményünk gyűjteményébe került. 

Az 1960-as években a magyar vasúton több mint 350 millió ember utazott, ez többszöröse volt a két világháború közötti értékeknek. Jelentősen megnövekedett Budapest környékén, főként munkanapokon a fővárosba beutazók száma, amely ebben az időszakban 110-120 ezerre volt tehető. Az elővárosi forgalmat lebonyolító három budapesti személypályaudvar - a Nyugati, Keleti és Déli - üzemi berendezéseinek bővítésére nem volt lehetőség, így relatíve kis beruházással, az ingavonati közlekedés elindításával növelték a vasút kapacitását.

Az erre alkalmas szerelvények egyik végén a vontatójármű, a másikon a vezetőállással rendelkező vezérlőkocsi volt, így az egyik irányba húzva, a másikba tolva tudtak közlekedni a vonatok. Ennek előnye a rövid fordulási idő, és ebből kifolyólag rövid vágányfoglaltság. Ennek kiszolgálására fejlesztették ki a BDt 300-as sorozatú vezérlőkocsikat is, amelyek igazán sikeresek lettek és növelték az állomások, különösen a fejpályaudvarok kapacitását. A 300-as sorozatú, analóg rendszerű, poggyásztérrel is rendelkező vezérlőkocsikat speciálisan a V43-as villamosmozdony sorozathoz fejlesztették ki.

A BDt 318-as vezérlőkocsi utasforgalomból való búcsúzása után a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe kerül megőrzésre.

A Közlekedési Múzeum kiemelt prioritásként kezeli, hogy minden korszak ikonikus járműveit, amelyek egykoron hozzátartoztak a hazai mindennapi utcaképhez, vagy jól reprezentálják az időszak történelmét, megmentse és bemutathatóvá tegye az utókor számára. A Kormány tavalyi határozatában támogatta gyűjteményünk gyarapítására kidolgozott programunkat, soha korábban nem volt ilyen átfogó és nagyszabású értékmentő program a magyar közlekedéstörténeti emlékek terén. Ennek keretében érkezett hozzánk a ZIM luxusautó is, ahogy a nyáron bemutatott Faros Ikarusunk, illetve a Skoda Octavia Super és a Csepel D-450-es teherautó is a tavalyi év végén.