Ugrás a tartalomra

Elhunyt az Ikarus legendás formatervezője

Finta László már gyerekkorában imádta a gépkocsikat, mindig bújta a szaklapokat. Tanulmányait a Népszínház utcai technikumban folytatta. Hadköteles kor elérésekor behívót kapott, ekkor ismerkedett meg az autókarosszériák grafoplasztikus szerkesztési módjával, autodidakta módon képezte magát ehhez.

1956-ban leszerelt majd felvételi kérelmét nyújtotta be az Ikarus vezetőségének, leveléhez csatolta két autóbusztervét is. Levelét a vezetőség elbírálta és azonnal felvették a gyárba. Gyorsan kapott feladatot: tervezzen Csepel 510-es alvázra egy új városi karosszériát, mindezt egyedül és úgy, hogy nem volt gyári ismerete. A rábízott munkát sikeresen teljesítette, a 60B jelű busz kikerült a brüsszeli világkiállításra.

A legnagyobb áttörést az Ikarus 250-es hozta meg, ami a 200-as család első tagja volt. Már másnap kiállították a Városligetben, a Budapesti Nemzetközi Vásáron, ahol megkapta a Nagydíjat és a KGM Legszebb terméke oklevelet. Az új típuscsalád tervezésekor nagyobb szerepet kapott az autóbusz formája. A 200-as típusokból 1969-től az 1997-es leállásig 204 399 készült. A járműveket 49 országba exportálták számtalan típusvariánsban. Az Ikarus örökségének gondozása a Múzeum számára is sokat jelent, ezért is tartjuk jelentőségteljesnek a hazai autóbuszgyár értékeinek és emlékeinek megmentését.

A hazai jármű-formatervezés nagy alakja, az Ikarus számos legendás típusát megálmodó kiváló tervező távozott, nyugodjék békében!

Fotók: Fortepan