Ugrás a tartalomra

Kispolski - A Közlekedési Múzeum gyűjteményének legújabb darabja

A Közlekedési Múzeum gyűjteménybővítési stratégiájának keretén belül külön figyelmet szentel a keleti blokk autói számára. A legendás "Kispolski" megszerzése mellett reméljük, hamarosan újabb darabokkal bővülhet gyűjteményünk!

Az új darabot előző tulajdonosa 2009 novemberében vásárolta, és 2010 júniusáig volt érvényes műszaki vizsgája. Azóta nem vizsgáztatták újra, a jármű forgalomból kivonva, védett helyen, egy zárt, száraz melléképületben állt. Fényezése ennek megfelelően hibátlan. A gépkocsi utastere kiemelkedően jó állapotú: az ülések kárpitozása hibátlan, a műszerfal műbőr burkolata, az utastér oldalkárpitjai és szőnyegezése szintén kifogástalan, a tetőkárpiton sem fedezhető fel semmilyen elváltozás. A Polskin az eredeti Stomil gumiabroncsok találhatók. Kilométerórája 9536 km futástejlesítményt mutat, mely szintén a megkímélt állapotot támasztja alá. 

 

A típusról bővebben:

A Fiat 500-as gépkocsi modernizált változataként 1972 októberében, a Torinói Autószalonban mutatták be új, szögletesebb karosszériával és erősebb (600 cm3-es) motorral felszerelt Fiat 126-os típusát. Olaszországban 1980-ig 1,3 millió darabot gyártottak a típusból, ezzel párhuzamosan 1973. június 6-tól Lengyelországban is elkezdték licencben gyártani a gépkocsit. A típust két gyárban Bielsko Bialában és Tychyben, utóbbi helyen 1975 szeptemberétől 1979-ig gyártották.  A típusból 2000. szeptember 22-ig több mint 3,3 millió darabot gyártottak le. A lengyel gyártáson kívül Ausztriában és a volt Jugoszláviában is készült néhány darab.  A típust kis lépésekben modernizálták, 1985-től műanyag lökhárítót, erősebb fékeket, 1987-től dinamó helyett generátort szereltek a motorra, majd 1989-től a huzalos indítást kulcsos indítással váltották fel. A gépkocsi kis méretei ellenére Lengyelország után Magyarországon volt a legnépszerűbb. Kategóriájában a Trabant volt az egyetlen vetélytársa; valószínűleg a Trabant után a legnagyobb darabszámban a Kispolski volt hazánkban forgalomban. Népszerűségét nagyban növelte hazánkban, hogy míg nálunk nem volt hazai személyautó gyártás, a többi volt szocialista ország majd mindegyikének volt hazai kisautó-típusa.