Ugrás a tartalomra

Támogatta a Kormány a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programját

A Közlekedési Múzeum több mint száz, a magyar közlekedés és járműgyártás szempontjából kiemelt értékű jármű és jelentős mennyiségű további műtárgy (modellek, egyenruhák, térképek stb.) restaurálásával és beszerzésével újítja meg  páratlan gyűjteményét. Ezeket a műtárgyakat, valamint a gyűjtemény régebbről ismert darabjait a nagyközönség a múzeum 2026-ra felépülő új otthonában tekintheti meg. A Kormány hétfőn megjelent határozatával támogatta az intézmény átfogó gyűjteményfejlesztési tervét.

“Nagy örömünkre szolgál, hogy a Kormány mai határozatával elfogadta és támogatta gyűjteményfejlesztési tervünket, amelyet a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésére és gondozására dolgozott ki a Közlekedési Múzeum. Soha korábban nem volt ilyen átfogó és nagyszabású értékmentő program a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzésében, mint amiről a Kormány most döntést hozott.” – mondta el Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója.

Az intézmény Európa egyik legrégebbi alapítású közlekedési múzeuma, hatalmas, több mint 120 éve gyarapodó gyűjteményének jelentős részét azonban korábbi, városligeti kiállítóhelyén helyhiány miatt nem tudta bemutatni a látogatóknak, az utóbbi évtizedek meghatározó járművei közül pedig több is hiányzott a gyűjteményből.

A múzeum küldetésének tartja a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak, például az Ikarus vagy a Ganz gyárak örökségének megmentését. 2016-ig azonban egy darab Ikarus 556-os kivételével ezek mind hiányoztak a gyűjteményből. Az intézmény az elmúlt öt évben önerőből, magánszemélyekkel, a városi közlekedési és a közlekedési társaságokkal összefogva gyűjtött be több Ikarus autóbuszt és trolibuszt, többek között egy Ikarus 260-ast, egy 415-öst, egy EAG E94G-t, valamint egy Faros Ikarus 66-ost is, utóbbit önerőből restaurálta is. Mivel számos magyar jármű selejtezése napjainkban zajlik, a további példányok megmentése is sürgőssé vált.

A múzeum villamos-gyűjteményébe 2018-ban több mint 30 év után először sikerült újabb villamost, a vidéki villamosüzemeink elmúlt évtizedeit jelképező Bengálit beszerezni. Ennek restaurálása azonban eddig forrás hiányában nem kezdődhetett meg. Közben a múzeum az új állandó kiállítására készülve nemrég restaurálta a híres Nesselsdorfer autót, amely nemzetközi szinten is kivételes ritkaságnak számít, ugyanakkor a személygépjárművek közül így is sok, egykor az utcaképet meghatározó típus hiányzik, vagy a múzeum raktárában felújításra vár.

A vasúti gyűjtemény olyan értékes elemeket tartalmaz, mint a sebességrekorder 242-es és a legendás 424-es gőzmozdonyok, amelyeket a nagyközönség is megtekinthet a múzeum nyáron megnyíló időszaki kiállításában, a leendő új Közlekedési Múzeum helyszínén, az egykori Északi Járműjavítóban. Ugyanakkor egy sor értékes vasúti jármű pusztul méltatlan állapotban különböző helyeken, többek között a közvélemény előtt is ismert, beomlott tetejű istvántelki csarnokban. Számos régi, értékes vasúti jármű megmentését a következő évekre biztosított forrás segítségével szintén prioritásként kezeli a múzeum. Emellett itt is jelentős gyűjteménybővítés indul meg, megmentve a hazai vasútvonalakon közlekedő meghatározó, főként magyar gyártású járművek közül egy-egy példányt. A Kormány által jóváhagyott forrás segítségével a vidéki vasútállomásokon álló, múzeumi gyűjteménybe tartozó szobormozdonyok megújítása is lehetségessé válik.

Egy közlekedési múzeum mindig hatalmas műtárgyakkal dolgozik. Így a program sikere érdekében a múzeum raktározási kapacitásainak és a restaurátorműhelyeinek fejlesztése is elengedhetetlen. A Kormány 2026-ig összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatja a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti műszaki örökség megmentését. A támogatás lehetőséget ad a korábban soha nem látott méretű gyűjteményfejlesztési program megvalósítására.

A tervek szerint a bővített és megújított gyűjteményt 2026-tól nézhetik meg a látogatók az egykori Északi Járműjavító területén felépülő új Közlekedési Múzeumban, amelyet a világhírű Diller Scofidio + Refro építésziroda tervez. Az új múzeum engedélyezési tervei jelenleg is készülnek, a munka ütemterv szerint halad. A jelentős beruházás kiviteli tervei 2022 második felére készülnek el, s ha a kivitelezésről ezt követően támogató döntés születik, az építési munkák 2023-tól indulhatnak majd meg.

“Nagy örömünkre szolgál, hogy a Kormány mai határozatával elfogadta és támogatta gyűjteményfejlesztési tervünket, amelyet a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésére és gondozására dolgozott ki a Közlekedési Múzeum. Soha korábban nem volt ilyen átfogó és nagyszabású értékmentő program a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzésében, mint amiről a Kormány most döntést hozott.” – mondta el Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója.

Az intézmény Európa egyik legrégebbi alapítású közlekedési múzeuma, hatalmas, több mint 120 éve gyarapodó gyűjteményének jelentős részét azonban korábbi, városligeti kiállítóhelyén helyhiány miatt nem tudta bemutatni a látogatóknak, az utóbbi évtizedek meghatározó járművei közül pedig több is hiányzott a gyűjteményből.

A múzeum küldetésének tartja a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak, például az Ikarus vagy a Ganz gyárak örökségének megmentését. 2016-ig azonban egy darab Ikarus 556-os kivételével ezek mind hiányoztak a gyűjteményből. Az intézmény az elmúlt öt évben önerőből, magánszemélyekkel, a városi közlekedési és a közlekedési társaságokkal összefogva gyűjtött be több Ikarus autóbuszt és trolibuszt, többek között egy Ikarus 260-ast, egy 415-öst, egy EAG E94G-t, valamint egy Faros Ikarus 66-ost is, utóbbit önerőből restaurálta is. Mivel számos magyar jármű selejtezése napjainkban zajlik, a további példányok megmentése is sürgőssé vált.

A múzeum villamos-gyűjteményébe 2018-ban több mint 30 év után először sikerült újabb villamost, a vidéki villamosüzemeink elmúlt évtizedeit jelképező Bengálit beszerezni. Ennek restaurálása azonban eddig forrás hiányában nem kezdődhetett meg. Közben a múzeum az új állandó kiállítására készülve nemrég restaurálta a híres Nesselsdorfer autót, amely nemzetközi szinten is kivételes ritkaságnak számít, ugyanakkor a személygépjárművek közül így is sok, egykor az utcaképet meghatározó típus hiányzik, vagy a múzeum raktárában felújításra vár.

A vasúti gyűjtemény olyan értékes elemeket tartalmaz, mint a sebességrekorder 242-es és a legendás 424-es gőzmozdonyok, amelyeket a nagyközönség is megtekinthet a múzeum nyáron megnyíló időszaki kiállításában, a leendő új Közlekedési Múzeum helyszínén, az egykori Északi Járműjavítóban. Ugyanakkor egy sor értékes vasúti jármű pusztul méltatlan állapotban különböző helyeken, többek között a közvélemény előtt is ismert, beomlott tetejű istvántelki csarnokban. Számos régi, értékes vasúti jármű megmentését a következő évekre biztosított forrás segítségével szintén prioritásként kezeli a múzeum. Emellett itt is jelentős gyűjteménybővítés indul meg, megmentve a hazai vasútvonalakon közlekedő meghatározó, főként magyar gyártású járművek közül egy-egy példányt. A Kormány által jóváhagyott forrás segítségével a vidéki vasútállomásokon álló, múzeumi gyűjteménybe tartozó szobormozdonyok megújítása is lehetségessé válik.

Egy közlekedési múzeum mindig hatalmas műtárgyakkal dolgozik. Így a program sikere érdekében a múzeum raktározási kapacitásainak és a restaurátorműhelyeinek fejlesztése is elengedhetetlen. A Kormány 2026-ig összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatja a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti műszaki örökség megmentését. A támogatás lehetőséget ad a korábban soha nem látott méretű gyűjteményfejlesztési program megvalósítására.

A tervek szerint a bővített és megújított gyűjteményt 2026-tól nézhetik meg a látogatók az egykori Északi Járműjavító területén felépülő új Közlekedési Múzeumban, amelyet a világhírű Diller Scofidio + Refro építésziroda tervez. Az új múzeum engedélyezési tervei jelenleg is készülnek, a munka ütemterv szerint halad. A jelentős beruházás kiviteli tervei 2022 második felére készülnek el, s ha a kivitelezésről ezt követően támogató döntés születik, az építési munkák 2023-tól indulhatnak majd meg.