Ugrás a tartalomra

Új Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázat

A világhírű Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervezi az Új Közlekedési Múzeum épületét

 

2019. február 28-án hirdettek eredményt az Új Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatán, a győztes a nemzetközi zsűri egyöntetű ítélete szerint a világhírű Diller Scofidio + Renfro építésziroda és magyar partnerük, Noll Tamás Ybl-díjas építész és csapata, az M-Teampannon építésziroda lett.

A Közlekedési Múzeum 2018-ban egyfordulós, két szakaszos, meghívásos nemzetközi építészeti tervpályázatot írt ki, új épületének tervezésére. A pályázaton olyan, a múzeumépítésben és kiállítástervezésben jártas magyar és nemzetközi tervező csapat kiválasztása volt a cél, akik felkészültek a nagyléptékű projekt tervezési feladatainak komplex ellátására, kellő érzékenységgel rendelkeznek a műszaki örökség és az innováció emberközpontú inspiratív bemutatására, magára az épületegyüttesre a kreatív alkotás forrásaként tekintenek,  az építészeti tervezést a kiállítás tervezésével együtt képesek megvalósítani, biztosítva az általános koncepció és a részletmegoldások összhangját. A tervezők feladata volt továbbá javaslatokat adni az Új Közlekedési Múzeum környezetéhez kapcsolódó területek megújítására is.

A tervpályázaton az alábbi neves, nemzetközi és magyar résztvevők vettek részt:

  • Diller Scofidio + Renfro
  • Reichen et Robert & Associés, Plant Atelier, Peter Kis, Ralph Appelbaum Associates
  • Építész Stúdió Kft.
  • Céh Zrt. & Foster + Partners
  • gmp Architekten von Gerkan, Marg und Partner GmbH
  • KÖZTI - Középülettervező Zrt.
  • BIG - Bjarke Ingels Group
  • 3h Építésziroda
  • David Chipperfield Architects Gesellschaft von Architekten mbH
  • Schmidt Hammer Lassen Architects; Perkins+Will; BuroHappold Engineering; JAC Studios
  • Amanda Levete Architects Ltd.
  • Atelier Brückner GmbH
  • Caruso St John Architects
  • Lacaton & Vassal Architects
  • Eisenman Architects, Beyer Blinder Belle

A bírálóbizottság a Kormány, a megbízó és a települési önkormányzat képviselői mellett neves magyar és nemzetközi építész és szakértő tagokból állt. A zsűri döntése értelmében a tervpályázat nyertese a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro (továbbiakban: DS+R) építésziroda lett, a világhírű csapat tervezheti a Közlekedési Múzeum új épületegyüttesét. A DS+R a világ leginnovatívabb építészműhelyei közé tartozik. A zsűri további két pályaművet javasolt díjazásra, és két pályaművet megvételre tartottak érdemesnek. A díjazott és megvételt nyert pályaművek szerzői az alábbi építészirodák:

  • Első díj: Diller Scofidio + Renfro
  • Második díj: Reichen et Robert & Associés - PLANT Atelier Péter Kis - Ralph Appelbaum Associates
  • Harmadik díj: Építész Stúdió Kft.
  • Megvételben részesült: gmp International GmbH
  • Megvételben részesült: Foster + Partners - CÉH Zrt.

Az eredményhirdetésre 2019. február 28-án került sor az Új Közlekedési Múzeum leendő helyszínén, az egykori Északi Járműjavító területén. A terveket 2019-ben egy kiállításon is megismerhették a látogatók, amelynek helyszíne a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény volt.

A nyertes pályaművek ide kattintva tekinthetők meg.

A projektről

A közlekedés életünk, életmódunk egyik meghatározó eleme. Eszközei, körülményei, infrastruktúrája meghatározó a társadalom egésze számára. Európa egyik legrégebbi közlekedési múzeumi gyűjteménye, a budapesti Közlekedési Múzeum új épületegyüttese  Budapest barnamezős zónájában, egy korábbi vasúti műhely, az Északi Járműjavító területén, talált új otthonra. Célunk, hogy a közlekedés múltjának bemutatása a jövőbe mutató megoldások, az innováció számára kínáljon inspiratív hátteret. A Közlekedési Múzeum elkötelezett amellett, hogy az új helyszín ne csupán funkciójában legyen megfelelő, de jellegzetes építészeti együttest is alkosson Budapest térképén. 

Az új helyszín egy nagyobb léptékű, kulturális karakterű városfejlesztési beavatkozáshoz illeszkedik, amelyben az Új Közlekedési Múzeum újrapozícionálhatja Kőbánya Budapesten belüli szerepét. Mi több, a cél az, hogy Kőbánya a nemzetközi kulturális turisztika térképére is felkerüljön, színvonalas kiállításával hozzájáruljon a Budapestre irányuló minőségi turizmus felfuttatásához, egyben a városligeti örökséghez méltóan újra Magyarország egyik leglátogatottabb családi intézménye legyen, és Európa egyik legrégebbi, 1899-ben alapított közlekedési múzeuma végleges otthonra találjon ezen az autentikus, közlekedési múltú területen.

Milyen lesz az Új Közlekedési Múzeum?

A múzeum korábbi városligeti helyszíne nem adott lehetőséget a raktárak, restaurátor műhelyek elhelyezésére, ezen kívül a kiállítás és archívum számára is korlátozott lehetőségeket biztosított. A világszintű építészeti megoldásoknak köszönhetően az új létesítmény minderre együttesen kínál megoldásokat, miközben a funkciók köre is bővülhet konferencia és rendezvényhelyszínekkel, oktatási infrastruktúrával.

A kapcsolódó műtárgy- és archívumi raktárak megújulnak, új restaurátorműhelyek és országos kompetenciaközpont is létesül, így biztosítva a közlekedési emlékek hosszútávú, eredményes megőrzését az utókor számára.  Élményalapú, vendégbarát múzeum tervezése a cél, amely a látogatót a középpontba helyezve, multigenerációs közösségi térként képes bemutatni a magyar közlekedéstörténetet, nemzetközileg is értelmezhető kontextusban, interdiszciplináris megközelítéssel.

A múzeum mintegy hetvenezres műtárgy-gyűjteményéből várhatóan 3000 műtárgy kerül be a leendő múzeumkomplexumba, összesen 619 nagyjármű lesz itt látható.

A területen időszaki és szabadtéri kiállítások is helyet kapnak, valamint Európa legnagyobbjai közé tartozó, közel negyedmillió kötetes közlekedési-műszaki szakkönyvtár, a magyar tudósok hagyatékát és a magyar gyárak iratanyagát őrző archívum, kutatószobák, konferenciatermek is ideköltöznek.

Megújuló környezet

Az Új Közlekedési Múzeum fejlesztése túlmutat az ingatlan szorosan vett területén.

“Ez a beruházás nem csak múzeumépítés, hanem átfogó városfejlesztés is, új zöldterületekkel, gyalogos kapcsolatokkal, tömegközlekedési fejlesztésekkel, melyek eredményeként óriási barnamezős területen teljesen új kulturális központ alakul majd ki Kőbányán, csatlakozva az Opera már elkészült gyönyörű új műhelyházához. A tervezési munka nem csak a múzeumépületre, hanem a környező parkra, szabadtéri és állandó kiállításra, vasúti megállóra, közúti kapcsolatokra, új nosztalgiavillamosok számára készülő végállomásra és a környező kisebb épületek felújítására is kiterjed.” – mondta el a helyszín megnyitó eseményén Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az új múzeumépület közvetlen környezetét parkosítják, amelyben szabadtéren elhelyezett közlekedési műtárgyak lesznek láthatóak. A projekt keretében továbbá direkt gyalogos kapcsolatot alakítanak ki a múzeum és a Népliget között, de a Törekvés Művelődési Központ is megújul. Sőt, a jelenlegi tervek szerint a volt Józsefvárosi pályaudvar rehabilitáció alatt álló területével is kapcsolata lesz a környéknek, valamint a Népliget megújítására is készülnek tervek.

A beruházás Európa egyik legnagyobb barnamezős fejlesztésének számít. A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a beruházást.